vrijdag 12 juli 2013

Breien en haken

Ik heb warme herinneringen aan breien, daar vertelde ik jullie al eens over.
En dus besloot ik te gaan breien toen ik last had van mijn hand als ik haakte. 
Ik had nog dikke naalden liggen, en ik heb nooit een tekort aan garen, sterker nog, ik heb altijd net te veel.
Een enorme hoeveelheid restjes sloop mijn huis binnen, de voorraad groeit en groeit maar, ik snap eigenlijk niet helemaal hoe dat zo gekomen is maar het is zo.
Ik kreeg eens een zak wol van iemand die er niks meer mee deed, waar ik vervolgens ook niks mee deed. Die zocht ik op, en in mijn voorraad zocht ik alle bolletjes die er wel aardig bij pasten. En toen zette ik simpelweg zoveel steken op als nog een beetje fijn passen op zo'n breinaald en begon te breien. Gewoon in de ribbelsteek en met twee draden tegelijk, poepsimpel maar keivermakelijk.


Voor ik het wist, had ik een groot vierkant gebreid, in vrolijke knalkleuren en gezellige ribbels.
Dat stimuleerde natuurlijk om door te breien, wat heet, ik kon zowaar bijna niet meer stoppen! Al snel had ik een dekentje gebreid waar ik blij van werd.


Ik bedacht me dat ik gelijk door kon om er nog één te maken, of misschien een kussenhoes, of een knuffeltje of... Maar natuurlijk moest ik draadjes instoppen, en daar gebeurt het nog wel eens dat ik opeens heel makkelijk kan stoppen en het project even aan de kant gooi...


Maar ik was zo blij met het zuurstokroze met rood, oranje, geel en lief roze, met de ribbels en de overgangen, dat het dekentje al snel weer uit het verdomhoekje kwam en ik al die draadjes aan de zijkant in begon te stoppen. Minder snel dan het breien, maar toch waren vrij snel alle draadjes in het dekentje verdwenen.


Maar de zijkant van een ribbeldekentje is niet zo mooi, zeker niet als je allemaal verschillende garens gebruikt. In de heerlijke zomerzon begon ik dus aan een gehaakt randje. Al snel bleek mijn haaknaald toch iets te groot, en dus moet ik even tijd vinden om naar de winkel te gaan... Het dekentje is dus weer even aan de kant beland, maar dat kan nooit lang duren... 
Ik hou jullie op de hoogte en hoop snel te kunnen Ta-daa-en!

7 opmerkingen:

  1. Heerlijk he?! Er komt vast nog een dekentje binnenkort.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, ik vind hem echt ook echt heel leuk! Gezellige kleurtjes zo. Goeie tip voor restjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw...een echt zomersdekentje hoor!!! Heerlijke kleurtjes!
    Ben heel benieuwd naar de Tadaaa...!

    Fijne weekend! Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er keileuk uit in die zomerse kleurtjes! Dat moet je beslist verder afwerken en niet te lang aan de kant gooien, zou zonde zijn :)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een prachtig dekentje met dat mooie kleurverloop
    ik heb ook veel restjes.. maar dat zijn saaie grijze en bruine en beige en lelijke groene, de mooie haak ik meestal al op aan bloemen en zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow ! Dat oogt fris en mooi zomers zeg ! Prachtig gedaan !
    'n vrolijk groetje,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow wat een heerlijke warme zomerse kleuren. Heel mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!